MENY

Tre råd för barn i solen

Sidan publicerades 28 april 2015

Nu på våren blir solen allt starkare. Det är härlig på flera sätt. Många känner sig piggare. Solen ger oss värme och gör att kroppen bildar D-vitamin som vi alla behöver. Men du behöver inte vara ute i solen länge för att kroppen ska få tillräckligt med D-vitamin. Det räcker att händer och ansikte utsätts för solstrålar i ungefär 20 minuter varje dag. Barns hud är mycket känsligare än vuxnas och blir lättare bränd i solen. Barn under ett år ska helst inte alls vara i direkt solljus.

1177 Vårdguiden ger dessa tre råd för hur du kan skydda ditt barn mot skadlig sol:

  • Undvik solen mitt på dagen.
  • Använd skyddande kläder.
  • Använd rikligt med solkräm.

Undvik solen mitt på dagen

Solen är som starkast mellan 11-15. Tiden på dagen är mer avgörande än väderleken för hur stark solen är. Solstrålningen är kraftigare mitt på dagen en molnig dag än klockan 16 en solig dag. Moln släpper igenom omkring hälften av solstrålarna. Därför kan du få för mycket sol även när det är molnigt eller soldisigt.

Välj rätt kläder

Solhatt eller keps ger bra skydd mot solen. Det bästa är att välja en långärmad t-shirt och byxor med långa ben. Tätt vävda tyger och kläder i mörka färger ger bäst skydd mot UV-ljuset. Du kan enkelt kontrollera det genom att hålla upp plagget mot solljuset. Strilar ljuset genom är skyddet dåligt. De flesta plagg har en solskyddsfaktor på mellan 10 och 30. Det finns också speciella solskyddskläder med högre solskyddsfaktor.

Använd mycket solkräm

Solskyddsmedel används som komplement till kläder. Smörj in oskyddade delar av kroppen med solkräm en stund innan barnet går ut, eller hela kroppen om barnet ska bada. Välj ett solskyddsmedel som är anpassat för barn. Bäst är det att välja vattenfast kräm med solskyddsfaktor 30 eller högre. Det är viktigt att smörja in solkrämen jämnt och tjockt.

Läs mer på 1177 Vårdguiden


Sidan uppdaterad: 25 maj 2015