INCA:s driftmiljö ligger sedan april 2015 på internet vilket innebär att koppling till Sjunet inte längre behövs för att kunna logga in på INCA.
INCA-användare som sparat INCA:s gamla inloggningssida som en "favorit" i webbläsaren måste ändra denna. Omdirigering av den gamla adressen för inloggning till den nya kommer att ske under en tid.
För att logga in i INCA krävs ett användarkonto. Användarkonto ges till de användare som jobbar på de behöriga klinikerna. För att ansöka om användarkonto, skall ett formulär fyllas i och signeras av verksamhetschef på respektive klinik.
Garantera integritet och säkerhet för data - lämna aldrig datorn inloggad i INCA. Webbläsaren kan tillfälligt spara viss personlig information samt data om patienter från sidor användaren besökt i INCA. För att garantera dataintegritet och datasäkerhet rekommenderas därför användare att stänga ner samtliga öppna fönster i webbläsaren efter att de loggat ut och lämnar datorn. Detta är särskilt viktigt när flera användare delar en dator eller loggar in med e-legitimation.
Användare som har sitt användarkonto associerat med ett SITHS-kort OCH har kortet i kortläsaren kommer direkt till SITHS-inloggningen och får efter att ha fyllt i SITHS-pinkod välja roll och placering.
Användare som INTE har SITHS-kortet i kortläsaren kommer till en inloggningssida där inloggningsmetod får väljas, se bild nedan. Det finns två inloggningsalternativ, bägge innebär stark autentisering.
Förklaring av alternativen:
OBS! Vid inloggning med SITHS-kort måste certifikat med utfärdare SITHS väljas.
Alternativen "Logga in med OTP" (engångslösenord) och "Logga in med lösenord" (användarnamn och lösenord) är borttagna.
Datainspektionen kräver att system som hanterar patientdata använder stark autentisering. Användare med tillgång till SITHS-kort (tjänstekort) måste använda det vid inloggning i INCA för autentisering (legitimering).
För att logga in med SITHS-kort måste datorn vara kopplad till en kortläsare ochprogrammet NetiD vara installerat på datorn. Om det inte finns installerat - kontakta er IT-avdelning för installation av programmet. Net iD finns att ladda ner här. Vid behov kontrollera först om ni har 32- eller 64-bitars versionen av Windows och kontrollera vilken programvara som används i ert landsting.
Inloggning med konto och lösenord (svag autentisering) och inloggning med engångslösenord är inte längre tillåtna. Användare som idag inte har och som inte kommer att skaffa SITHS-kort (privata sjukvårdsinrättningar) kan ansöka om att erhålla en Yubikey för inloggning i INCA.
RCC Väst